brev till mitt barn

instruments low female, jazz or folk music type of voice, string quartet

commissioner Sofia Berg Böhm, Anna and Elin Rubinsztein with support from Kulturrådet (Swedish Arts Council)

 

year of production 2024

 

lyrics Ilse Weber (1903-1944), Swedish translation Helga Skoog

 

dedication Sofia Berg Böhm and Camerata Rubinsztein

 

movements  
1. Min kära pojke; 
2. Det var ett andetag; 
3. Min älskling;

4. Nu bor jag i en riktig, stor kasern;

5. Nu är det sent

 

duration 18’

first performance 
Judiska Muséet, Stockholm

January 28 2025,

Sofia Berg Böhm

Camerata Rubinsztein: Ylva Larsdotter, violin 1; Danial Shariati, violin 2; Anna Rubinsztein, viola; Kristina Winiarski, cello

 

publisher  

 

 

work comments

 

Brev till mitt barn bygger på Ilse Webers poetiska brev till sitt barn under Förintelsen. Hon skrev dessa under sin tid i fångenskap i koncentrationslägret Theresienstadt (Terezín). När jag började komponera verket beslutade jag att göra en musikalisk tolkning som förstärker den innerliga sorgen och kärleken i Webers ord.


Tonspråket kombinerar en modernistisk sensibilitet med ett djupt känslomässigt uttryck, där harmoniska spänningar och lyriska linjer skapar en intensiv upplevelse för lyssnaren. Genom att använda en mångfacetterad klangpalett och dynamiska kontraster gestaltar musiken både det ömsinta och det förtvivlade i texten – en blandning av klezmer och klassisk musik. Musiken rör sig mellan sköra, nästan viskande fraser och dramatiska utbrott, vilket speglar den desperation och hoppfullhet som samexisterar i Webers poesi.

Det är också värt att notera hur sångstämman hanteras – den ges en central roll och vävs samman med kvartetten på ett sätt som förstärker textens innebörd. På så sätt bibehålls en känsla av intimitet, vilket gör att lyssnaren kommer nära berättelsen och dess tragiska bakgrund.


Brev till mitt barn är indelad i fem satser utifrån diktens verser. Här ryms vemod, saknad, längtan efter att återse varandra, ensamhet och uppgivenhet inför döden.


Letter to My Child is based on Ilse Weber’s poetic letters to her child during the Holocaust. She wrote them while imprisoned in the Theresienstadt (Terezín) concentration camp. When I began composing the piece, I decided to create a musical interpretation that amplifies the profound sorrow and love found in Weber’s words.


The musical language combines a modernist sensibility with deeply emotional expression, where harmonic tension and lyrical lines create an intense experience for the listener. By employing a multifaceted palette of sound and dynamic contrasts, the music portrays both the tenderness and the despair of the text—a blend of klezmer and classical music. It moves between fragile, almost whispered phrases and dramatic outbursts, reflecting the desperation and hope that coexist in Weber’s poetry.

It is also worth noting how the vocal part is treated—it plays a central role and is interwoven with the quartet in a way that enhances the meaning of the text. This preserves a sense of intimacy, allowing the listener to come close to the story and its tragic context.


Letter to My Child is divided into five movements based on the poem’s verses. Within them are sorrow, longing, the yearning to reunite, loneliness, and resignation in the face of death.

 

other performances

 

2025

January 29 2025  Västmanlands Teater, Västerås and Sigtunastiftelsens Bibliotek on the same day!)

Sofia Berg Böhm, voice

Ylva Larsdotter, violin 1

Danial Shariati, violin 2

Anna Rubinsztein, viola

Kristina Winiarski, cello


May 15 2025

Klubbscenen Arvet, Falun

Sofia Berg Böhm, voice

Ylva Larsdotter, violin 1

Danial Shariati, violin 2

Anna Rubinsztein, viola

Kristina Winiarski, cello

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.