hilma: an opera about hidden art

instruments 3 singers: Hilma (coloratura soprano), Rudolf/Erik (tenor), Hermina (girl soprano), 

violin, violoncello, piano and sampler

 

year of production 2018-19

 

libretto/stage direction Mira Bartov

dedication Hans Gefors

 

publisher

 


 

commissioner af Klint Musikproduktion with financial support from Kulturrådet (Swedish Council of Cultural Affairs) and

Musikverket (Swedish Performing Arts Agency)

 

duration 55’

 

first performance

March 9th 2019

Moderna Muséet, Stockholm

Hilma; Mette af Klint

Rudolf Steiner/Erik; Fredrik af Klint

Hermina; Alma Adolfsson

Victoria Stjerna; violin

Andreas Lavotha; cello

Stefan Lindgren; piano/sampler, musical direction

reviews on Hilma

”Tonsättarens synestesi är väl känd, och nog skimrar det om hans mättade klanger! Partituret för två sångare och en pianotrio samt vissa elektroniska komponenter låter tonerna smyga sig tätt intill varandra i böljande linjer. Hilma af Klints målningar får vi inte se, men musiken strålar av ljus och färg. ”

The composer’s synesthesia is well known, and it probably shimmers about his saturated sounds! The score for two singers and a piano trio as well as some electronic components allows the notes to snuggle close to each other in wavy lines. We do not see Hilma af Klint’s paintings, but the music shines with light and color. “

Bo Löfvendahl , Svenska Dagbladet, March 2019

 

 

 

 

“Att skriva en opera om Hilma af Klint är en god idé. Hennes ­intressen för andevärlden, ­antro­posofin och själv övertygad om att hennes geometriska målningar skulle vara begripliga – kunna avkodas – först när mänskligheten mognat borde vara material nog för ett libretto. Det har sopranen Mette af Klint, kompositören Benjamin Staern tillsammans med librettist och regissör Mira Bartov också ­kommit fram till. Resultatet är kammaroperan Hilma – an o­pera about hidden art, som nu haft urpremiär på Moderna ­Museet.

 

 

 

En trio utmärkta musiker framför Staerns färgrika klanger som sätter stämningen för operans åtta korta scener. Mellan två ljusramper på svart golv ­befinner sig hela tiden Mette af Klints Hilma, klädd i det förra sekelskiftets långärmade klänning på vilken dallrande, rörliga ljusprojektioner emellanåt visar hur tiden – första världskriget, den gryende nazismen – bokstavligen etsar sig in i Hilmas kropp. 

 

Hennes döda syster Hermina (Alma Adolfsson) hörs logiskt nog som inspelad röst, ett eko av en levande. Fredrik af Klint framträder som Hilmas brorson Erik, men främst som Rudolf Steiner, antroposofen som Hilda beundrade tills hon bröt med honom. Han lär ha blivit lite ­avundsjuk på Hilma. Såväl Mette af Klint som Fredrik af Klint ger god röst åt sina ­roller.”
Aftonbladet, March 2019

En trio bestående av piano, violin och cello utgör instrumentariet för denna kammaropera. Tonsättaren Benjamin Staern har en skicklig förmåga att associera toner och klanger till färger och nyanser. Här skapar han mer av ett tillstånd än ett skeende och musiken är emellanåt lika dold som Hilmas målningar. Visst finns det fina sånglinjer som förvaltas väl av sångarparet af Klint, men mycket av detta konstverk skapas i stunden i publikens medvetande och det krävs en del koncentration av lyssnaren för att nå fram till Hilma. Men nog är i alla fall jag hellre medskapande än en som får allt serverat.”
Capriccio/Evabritt Selén, March 2019

 

 

 

[…] “Hilmas cirklar, Hilmas ljusa figurer, Hilmas abstrakta naturporträtt – alla de där utomvärldsliga bilderna har tonsättaren Benjamin Staern gestaltat i många mindre återupprepande tonlöpningar. Mette af Klint gör huvudrollen och ligger också bakom hela projektet. Enkelheten i operan är både dess styrka och dess svaghet. Vi förstår dilemmat för Hilma af Klint när hon gör så annorlunda konst, men det går inte att fördjupa det på den här korta tiden. Å andra sidan gör enkelheten att vi kommer väldigt nära hennes förtvivlan. Inget skymmer den.” […] 

 

 

[…] “The circles of Hilma, Hilmas bright figures, Hilmas abstract natural portrait – all these extra-earthy images the composer has conceived into many small repeated figures. Mette af Klint makes the main role and is also the brain behind the project. The simplicity behind the opera is both its strength and weakness. We perceive the dilemma about Hilma af Klint when she is making her different kind of art, but you cannot deepening it in such short time. Although the singleness makes you come close to her despair. Nothing hides from it.”[…]

Per Feltzin, Kulturnytt/Sveriges Radio, March 2019

 

 

 

 

”Swedish composer Benjamin Staern’s biography states that he has the ability to associate tones and timbres with different colors and tints, a form of synesthesia. The concept is fascinating and perfectly suited for an opera about an artist, especially one who would wholeheartedly endorse the notion. If it was at play in the music, I did not perceive it, but I neither claim such sensibilities nor discount their existence. What I did hear was a musical style that was original and indeed colorful. ”
Seen and Heard International, April 2019

other performances

 

2019

March 12 and 15 2019 

Moderna Muséet, Stockholm


April 15 and 16 2019, US PREMIERE!

Solomon Guggenheim Museum of Modern Art, New York,  USA.


November 15 2019
Nordiska akvarellmuseet, Skärhamn, Tjörn

 

2020

August 29 2020

Ekerö Chamber Music Festival

Streamed online on YouTube.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.